سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تومور پاراگانگلیوما چیست؟

 

 

تومور پاراپانگلیوما یک تومور نادر با رشد آهسته است که تقریبا به فئوکروموسیتوما (یک تومور نادر و غیرسرطانی است که یکی از غدد فوق کلیوی را درگیر میکند) شباهت دارد. درست مانند فئوکروموسیتوما، منشاء این تومور دستگاه عصبی سمپاتیک یا پاراسمپاتیک است و به علت تعدد هورمون های کاتکول آمین تشخیص داده میشود. درواقع حضور بیش از حد این هورمون ها علت پدیدار آمدن علائم این تومور است.

اگر متاسفانه به این تومور مبتلا شده اید و به دنبال یک درمان موثر هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. علاوه بر آن، میتوانید با تماس با دکتر کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی مشکل خود را مطرح و برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام فرمایید.

علائم این تومور چیست؟

درمان تومور پاراگانگلیوما به چه صورت است؟

علت ابتلا به این تومور چیست؟

 

 

علائم این تومور چیست؟

بروز علائم در همه افراد یکسان نیست و این مسئله زمانی جالب میشود که همه بیماران علائم را نشان نمیدهند! با این حال رایج ترین نشانه های این تومور عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • سردرد
  • لرزش

پس از مراجعه به پزشک، برای تشخیص هر چه دقیقتر آزمایش هایی نظیر آزمایش ادرار و خون انجام خواهد گرفت تا سطح هورمون های شما تست شود.

البته در برخی از مواقع عکس برداری هایی چون MRI، CT scan و PET نیز ممکن است صورت بگیرد. نتایج این تصویربرداری ها نشان میدهد که تومور پاراگانگلیوما در کجا واقع شده، چه ابعادی دارد و آیا در بدن گسترش یافته است یا خیر.

درمان تومور پاراگانگلیوما به چه صورت است؟

درمان این تومور تخصص پزشکان مختلفی چون اختلالات هورمونی، گوش حلق و بینی و متخصصان تومورهای عصبی و غدد درون ریز را نیاز خواهید داشت. با این وجود، با مرسوم ترین روش های درمان در ادامه آشنا خواهیم شد:

  • دارودرمانی: با توجه به تشخیص پزشک، داروهایی برای کنترل علائمی چون فشار خون بالا تجویز خواهد شد.
  • صبر و مشاهده: در برخی از موارد سرعت رشد تومور بسیار کند است. طبق نظر دکتر در این شرایط بهتر است تا درمانی برای آن صورت نگیرد و صرفا به صورت منظم فعالیت تومور تحت نظر باشد.
  • جراحی: پس از تشخیص ابتلا به این تومور، متناسب با سطح آن و شرایط شما جراحی گزینه ای برای برداشتن تومور و بهبودی بیمار خواهد بود.
  • پرتودرمانی: این درمان نیز برای پیشگیری از پیش روی تومور انجام میشود. طی پرتودرمانی، علائم از بین خواهند رفت.

علت ابتلا به این تومور چیست؟

تومور پاراگانگلیوما معمولا یک تومور خوش خیم است ولی در موراد نادر میتواند سرطانی شود و در سرتاسر بدن فرد بیمار گسترش یابد. احتمال بروزشان در هر سنی وجود دارد اما بزرگسالان بین 30 تا 50 سال بیشتر در معرض این بیماری هستند. طبق مطالعات علت خاصی برای این بیماری مشاهده نشده است، اما ژنتیک بی تاثیر نیست.

این تومور میتواند توسط ژنتیک به نسل بعدی منتقل شود، اما این یک امر همیشگی نیست. همچنین لازم به ذکر است در صورتی که اینگونه باشد، احتمال بروز دیگر بیماری های ژنتیکی چون نوروفیبروماتوز نوع 1 نیز وجود خواهد داشت.

اگر متاسفانه به تومور پاراگانگلیوما مبتلا شده اید، میتوانید همین الان با دکتر کوهی بهترین فوق تخصص جراحی گوش حلق و بینی در تهران تماس حاصل کنید. آدرس مطب: ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی

mayoclinic

pheopara

cancer