سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلوئید گوش (گوشت اضافه) در ناحیه گوش

 

وقتی جایی از بدن زخم می شود به طور طبیعی رد زخم بر جای می ماند. اما واکنش بدن بعضی افراد،  به زخم، به نوعی است که باعث ایجاد مقداری گوشت اضافی در ناحیه زخم  می گردد. در علم پزشکی اصطلاحا  به گوشت اضافی پدید آمده در محل بهبود زخم، کلوئید (keloid) گفته می شود.

کلوئید گوش یکی از پر چالش ترین کلوئیدهای سطح بدن از لحاظ درمانی به خصوص جراحی پلاستیک به شمار می رود. در این نوشتار برای علاقمندان به این مبحث در مورد کلوئید گوش توضیحاتی ارائه شده است.

 

کلوئید گوش چیست؟

ترمیم زخم به طور عادی شامل سه مرحله است:

1-      مرحله التهابی که در آن سلول ها و سایر مواد التهاب زا محل زخم را از مواد خارجی عاری کرده و برای مرحله بعد آماده می سازند

2-      مرحله تکثیر سلول ها که در آن سلول های بافت زیر پوست (در صورت لزوم) و پوست تکثیر پیدا می کنند و ترمیم انجام می شود

3-      مرحله بازسازی (remodeling) که ممکن است ماه ها به طول انجامد. در این مرحله که به آن بلوغ ترمیم هم گفته شده است، بخش های اضافی تولید شده هنگام ترمیم اصلاح می شود.

عدم تعادل بین مرحله تکثیر و مرحله بازسازی ممکن است با ایجاد گوشت اضافی فراتر از حدود رد زخم یا همان کلوئید همراه باشد. کلوئید در ناحیه گوش همیشه مشکلاتی را در راه درمان ایجاد می کند.

کلوئید گوش در چه کسانی بیشتر دیده می شود؟

همه افراد از هر نژادی ممکن است به کلوئید گوش دچار شوند. چنین به نظر می رسد که افرادی که پوست تیره تر دارند بیشتر در معرض احتمال ایجاد کلوئید از جمله کلوئید گوش هستند.

همچنین زنان باردار و نوجوانان در سنین بلوغ بیشتر ممکن است در محل زخم با کلوئید روبه رو شوند.

علت کلوئید گوش

کسانی که زمینه ژنتیک لازم برای ایجاد کلوئید دارند در صورت زخم یا تحریک شدید پوست در ناحیه گوش ممکن است به کلوئید گوش گرفتار شوند.

علائم کلوئید گوش چیست؟

کلوئید گوش به صورت یک توده با قوام گوشتی می باشد  که رشد زیادی داشته و به نواحی فراتر از محل ترمیم زخم گسترش می یابد. کلوئید گوش به طور معمول کمی سفت تر از نقاط طبیعی بدن است و با وجود گذشت ماه ها اصلا کوچک نمی شود. انتظار نداریم کلوئید گوش علامت دیگری داشته باشد اگرچه در برخی موارد افراد از درد و خارش کلوئید شکایت دارند.

در صورت بروز این علائم باید به پزشک جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. دکتر علی کوهی یکی از جراحان فوق تخصص گوش  در تهران در خدمت شما هستند.

درمان کلوئید گوش

روش های درمانی بسیار متنوعی برای رهایی از کلوئید گوش وجود دارد. در بیشتر موارد باید از دو یا چند روش درمانی برای درمان این عارضه استفاده کرد. برخی از روش های درمانی کلوئید گوش عبارتند از:

?        تزریق کورتون داخل ضایعه

?        جراحی

?        درمان با پوشش های فشاری

?        رادیوتراپی (پرتودرمانی)

?        درمان با لیزر

?        جراحی با استفاده از کرایو (کرایوسرجری)

?        درمان با داروهای سرکوبگر ایمنی

Ref

ncbi