سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکوستیک نورینوما چیست؟

 

اکوستیک نورینوما چیست؟

اکوستیک نورینوما - که نام صحیحتر ان شوانوم دهلیزی (شوانامای وستیبولار) است- یک تومور خوش خیم غیرسرطانی است. این تومور رشد آهسته ای دارد و روی عصب تعادلی که از گوش داخلی تا مغز شما کشیده شده است، ایجاد میشود.

این رشته های عصبی رابطه مستقیمی با تعادل و قدرت شنوایی شما دارند. از این رو، درصورتی که این رشته ها تحت فشار قرار بگیرند، تضعیف حس شنوایی، وزوز کردن گوش و عدم تعادل برای شما به وجود خواهد آمد.

این بیماری در سلول های شوان ایجاد می شود و با رشد تومور الیاف عصبی تحت فشار قرار می گیرند. در موارد نادر نیز سرعت رشد آن سریع خواهد بود که در این شرایط، تومور تا اندازه ای بزرگ میشود که مغز را تحت فشار قرار دهد و اعمال حیاتی آن را مختل نماید.

شما عزیزان میتوانید برای برطرف کردن این مشکل با دکتر کوهی، متخصص گوش حلق و بینی تماس گرفته و از درمان های موثر آن مطلع گردید.

نشانه های بیماری اکوستیک     نورینوما

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علت ایجاد اکوستیک نورینوما چیست؟

درمان اکوستیک نورینوما چگونه است؟

نشانه های بیماری اکوستیک نورینوما

رشد اکوستیک نورینوما عموما نامحسوس است و علائم و نشانه های آن ممکن است تا سال ها نمایان نگردد. با این حال، اغلب کم شدن شنوایی و مختل شدن تعادل فرد، از نشانه های رشد این تومور خواهد بود. دیگر مسائلی چون فشار روی اعصاب کناری کنترل کننده حرکات و حس صورت، عروق خونی یا ساختارهای مغزی که نزدیک به این تومور قرار دارند، از جمله موارد شایع گزارش شده میباشند. البته لازم به ذکر است با رشد تومور، علائم و نشانه های شدیدتر و قابل توجهی نیز نمایان میگردند که ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد.

با این حال، نشانه ها و علائم رایج این بیماری عبارتند از:

·         از دست دادن شنوایی که عموما روندی آهسته دارد (روند تضعیف این حس در درصد کمی از بیماران نیز به صورت ناگهانی است) و بعضا تنها در یک گوش رخ میدهد یا یک گوش بیشتر از دیگری درگیر آن میشود.

·        وزوز کردن گوش درگیر شده

·        از دست دادن تعادل

·        سرگیجه

·        بی حسی در صورت؛ البته در موارد بسیار نادر، این بی حسی در برخی از بیماران به گونه ای پیش میرود که دیگر قادر به حرکت این عضلات نخواهند بود.

همانطور که عنوان شد، اکوستیک نورینوما یک تومور خوش خیم است؛ اما این تومور در تعداد اندکی از بیماران به قدری بزرگ میشود که با تحت فشار قرار دادن ساقه مغز، زندگی فرد را در تهدید بسیار جدی قرار میدهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو، به محض مشاهده هر گونه اختلال در تعادل، تضعیف حس شنوایی در یک گوش یا وزوز کردن آن، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص زودهنگام از رشد بیش از اندازه این تومور جلوگیری میکند. رشدی که ممکن است عواقب خطرناکی را برای شما به همراه داشته باشد و زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

علت ایجاد اکوستیک نورینوما چیست؟

یافته ها نشان داده که علت این بیماری، سوءعملکرد ژن در کروموزوم 22 باشد. در حالت عادی، این ژن با تولید یک نوع پروتئین، عاملی در سرکوب تومورها است که رشد سلول های شوانی که اعصاب را میپوشانند نیز کنترل میکند.

با این حال، علم امروز هنوز نمیتواند علت سوءعملکرد این ژن را مشخص نماید. به همین علت، علت واضح و مشخصی برای بروز اکوستیک نورینوما در افراد یافت نشده است.

البته باید بدانید که نوروفیبروماتوز نوع 2، یکی از اختلال های نادر است که به دلیل وجود آن، تومورهایی روی اعصاب تعادلی که در دو طرف سر شما قرار گرفته اند، ایجاد میشود. این ژن ناسالم نیز به دلیل وراثت این اختلال منتقل میگردد.

درمان اکوستیک نورینوما چگونه است؟

دو درمان استاندارد برای مهار این بیماری به کار گفته میشود؛ پرتودرمانی که تا 90 درصد از رشد تومور در بدن بیمار جلوگیری میکند (بخصوص در تومورهای کوچک) و دیگری، جراحی که طی آن این ضایعه از بدن بیمار برداشته میشود. انتخاب بین این دو حالت، کاملا وابسته به شرایط بیمار، سطح درگیری بدن با تومور و صلاحدید پزشک است. برای مثال، محل قرارگیری تومور، اندازه آن و علائمی که بیمار از خود نشان میدهد در حین انتخاب روش درمان کاملا موثر خواهد بود.

با این حال، در ابتدا تومور مورد بررسی قرار میگیرد. درصورتی که هنوز کوچک است، میتوان از درمان های ساده استفاده کرد؛ اما اگر رشد بی رویه تومور آغاز شد و مغز بیمار تحت فشار قرار گرفت، درمان های عنوان شده در بالا به وی پیشنهاد خواهد شد.

برخی از بیماران با این رویه مخالفند و ترجیحشان، جراحی در همان ابتدای تشخیص اکوستیک نورینوما است. برخی دیگر نیز ممکن است تا زمانی که خطرات جدی وخطرناکی تهدیدشان نکرده، تصمیم به جراحی نگیرند. اگر شما نیز متاسفانه با این عارضه درگیر هستید و نمیدانید کدام یک از درمان های پیشنهاد شده برای شما بهتر است، حتما با دکتر کوهی، فوق تخصص گوش و جراحی قاعده جمجمه در خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمائید تا علاوه بر اینکه با عواقب و تاثیرات هر نوع درمان آشنا شوید، بهترین و مناسب ترین را در بین این دو انتخاب نمایید.

منبع:

mayoclinic