سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگزمای گوش را بیشتر بشناسیم

اگر پوسته ریزی روی گوش مشاهده شود، آیا به اگزمای گوش شک می کنیم؟ اگر کودکی زیاد گوش خود را می خاراند آیا با شک به اگزمای گوش او را نزد پزشک می بریم؟

شایع ترین مشکلی که برای پوست گوش به وجود می آید، اگزمای گوش است. اگزما (eczema) واژه ای است که به التهاب مزمن پوست به طور معمول ناشی از آلرژی اطلاق می شود. در ادامه این مقاله بیشتر به اگزمای گوش پرداخته شده و در پایان به برخی از سایر مشکلات پوستی گوش اشاره شده است.

 

اگزمای پوست چیست؟

پوست گوش به خصوص لاله گوش و پوستی که درون مجرای گوش را پوشش می دهد ممکن است دچار اگزما شود. البته مشخص است که پوست همه جای بدن ممکن است به اگزما دچار شود و گوش هم مانند بقیه بخش ها در معرض اگزما قرار دارد.

اگر روی پوست گوش قرمزی مشاهده می شود، یکی از تشخیص ها اگزما است. اگر این قرمزی گاهی با پوسته پوسته شدن همراه است احتمال تشخیص اگزمای گوش باز هم بیشتر می شود.

شبه اگزمای گوش چیست؟

به طور معمول یک عامل باعث تحریک و آغاز اگزمای پوست می شود. اگر علائم اگزما بدون هر گونه عامل تحریک کننده پیش بیاید به آن شبه اگزمای گوش گفته می شود.

کسانی که پوست چرب و ملتهبی دارند (سِبورئیک) یا کسانی که به پسوزیاریس (یک بیماری پوستی همراه با قرمزی و پوسته ریزی) مبتلا هستند بیشتر از دیگران ممکن است به شبه اگزمای گوش دچار شوند.

درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی گوش را بیشتر بشناسیم

برخی افراد با تماس یک جسم یا یک ماده با گوش همین علائم اگزما را تجربه می کنند. به عنوان نمونه پاشیده شدن اسپری های فرم دهنده به مو ممکن است در برخی افراد باعث آغاز علائم اگزما باشد. به این موارد اگزمای تماسی اطلاق می شود.

انواع صابون و شامپو و زیورآلات ممکن است باعث آغاز درماتیت تماسی گوش شوند.

علائم اگزمای گوش

برای آشنایی بیشتر با علائم اگزمای گوش، برخی از آنها در زیر نام برده شده است:

?        خشکی و پوسته ریزی لاله گوش یا پوست داخل مجرای گوش

?        قرمزی پوست گوش

?        تورم در این ناحیه

?        خارش

?        ترشحات بدون چرک یا خون از گوش

علائم اگزمای گوش مانند علائم بسیاری از بیماری ها ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر خارش حاصله از اگزمای گوش شدید باشد باید از خاراندن گوش اجتناب کرد زیرا ممکن است باعث عوارض جدی شود.

از عوارض جدی گوش در صورت خارش شدید می توان به عفونت گوش خارجی، افزایش التهاب و احتمال ترک و خونریزی از پوست و تغییر قوام پوست به شکل شبیه چرم اشاره کرد.

تشخیص اگزمای گوش

اگر قرمزی یا پوسته پوسته شدن در ناحیه گوش وجود دارد باید به اگزمای گوش شک کرد. پزشک  جراحی گوش بهترین فردی است که می تواند در این زمینه کمک نماید.

پزشک از روی شرح حال، معاینه دقیق و گاهی نتایج تست هایی که درخواست می کند، می تواند به طور قطعی به تشخیص اگزمای گوش برسد.

درمان اگزمای گوش

پزشک معالج بر پایه علائم و شدت آنها، درمان مناسب را تجویز می کند. درمان اگزمای گوش ممکن است شامل قطره گوش (در صورت درگیری پوست داخل مجرای گوش)، کرم موضعی که شاید حاوی کورتون باشد، یا داروی خوراکی یا تزریقی برای کاهش آلرژی و التهاب پوستی باشد.

دکتر علی کوهی

طراحی سایت پزشکی