سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارگی پرده گوش؛ درمان آن به چه صورت است؟

پارگی پرده گوش میتواند خیلی ناگهانی زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. برای مثال عفونت گوش میانی یا از دست دادن شنوایی از جمله عواقب این مسئله خواهد بود. البته که شرایط متنوعی چون باروتروما، صداهای بلند یا انفجار، ورود اشیاء به گوش و ... میتواند شرایط بروز آن را فراهم آورد؛ اما اگر شما نیز دچار این مشکل شده اید، نگران نباشید. درمان های موثری برای رفع این مسئله وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

علاوه بر آن میتوانید با تماس با دکتر کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی سریعا این امر را برطرف سازید.

ولی در ابتدا، چه عاملی باعث بروز این مشکل میشود؟

علت پارگی پرده گوش چیست؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

عواقب پارگی پرده گوش چیست؟

درمان پارگی پرده گوش چگونه است؟

علت پارگی پرده گوش چیست؟

lmru_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated2.jpg

دردهای شدید و ناگهانی در گوش یا گوش دردهای مستمری که به یکباره از رفع میشوند، اغلب همگی نشانه های این مشکل اند. با این حال، برخی این علائم را تجربه نمیکنند. اگر با علل پدیدار شدن آن آشنا شویم، قطعا از بروز علائم نیز در امان خواهیم بود.

عفونت گوش میانی

عموما عفونت گوش میانی منجر به انباشت نوعی مایع در گوش میانی شما خواهد شد. انباشت بیش از حد این مایع و فشار آن روی پرده گوش، یکی از علل پارگی پرده گوش است.

باروتروما

هنگامی که فشار هوای موجود در گوش میانی با فشار هوا در محیط اطرافتان متعادل نباشد، به پرده گوش فشار وارد میشود. حال اگر فشار به بیشترین مقدار خود برسد، پرده گوش آسیب خواهد دید. سفرهای هوایی، غواصی یا ایربگ های ماشین ها میتوانند علل ایجاد باروتروما باشند.

اصوات بلند (ضربه صوتی)

در موارد نادر، صداهای بلندی چون انفجار و شلیک گلوله میتوانند باعث پدیدار شدن این مشکل باشند.

ورود اشیاء به داخل گوش

چه کوچک و چه بزرگ، ورود هر شیء خارجی به گوش احتمال بروز این امر را بالا میبرد. گوش پاک کن، سنجاق مو و ... از جمله این وسایل اند.

ضربه شدید به سر

جراحات سنگینی چون شکستگی قاعده جمجمه عامل آسیب های متفاوتی به گوش میانی و داخلی مثل پاره شدن پرده گوش خواهد بود.

حال که با دلایل بروز این مشکل آشنا شدیم، بهتر است ببینیم کارکرد پرده گوش چیست و چرا باید از آن مراقبت کنیم؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

پارگی پرده گوش به شدت زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ زیرا این عضو از بدن دو وظیفه مهم دارد:

1.     شنوایی: زمانی که امواج صوتی به پرده گوش برخورد میکنند، این عضو مرتعش میشود. ارتعاش پرده گوش اولین مرحله در تبدیل امواج صوتی به تکانه های عصبی توسط ساختارهای داخلی گوش و سپس شنوایی است.

2.     محافظت: مسئولیت مهم دیگر پرده گوش محافظت از گوش میانی از ورود آب، باکتری یا هر نوع ماده خارجی است.

عواقب پارگی پرده گوش چیست؟

u21l_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated3.jpg

در پی این اتفاق، مشکلات بسیاری گریبان گیر زندگی روزمره شما خواهند شد. به خصوص اگر پس از 3 تا 6 ماه از وقوع آن، خود درمان نشود. برای مثال:

ناشنوایی

ناشنوایی یکی از عوارض موقت این اتفاق است؛ یعنی پس از بهبود پارگی ناشنوایی نیز از بین خواهد رفت. البته مواردی چون اندازه و محل پارگی درجه نشنیدن را مشخص خواهد کرد.

عفونت گوش میانی

پارگی پرده گوش به باکتری ها اجازه ورود به داخل گوش را میدهد. حال اگر این پارگی بهبود پیدا نکند، در موارد نادر عفونت های متفاوتی میتواند افراد را به خود درگیر کند. بروز این امر نیز به معنای تخلیه مداوم عفونت و- در نهایت- کاهش شنوایی است.

کیست گوش میانی

اگرچه این عارضه نیز به ندرت اتفاق می افتد، اما باز هم شناخت آن خالی از لطف نیست. این کیست شامل سلول های پوستی و دیگر موارد موجود در گوش است که در گوش میانی ایجاد میشود که در درازمدت نتیجه ای جز پاره شدن پرده گوش نخواهد داشت.

درمان پارگی پرده گوش چگونه است؟

hrvq_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated4.jpg

به صورت کلی، درمان خاصی برای رفع این مشکل پیشنهاد نمیشود، زیرا در اکثر مواقع پرده های گوش طی 3 بعد از وقوع این امر بهبود پیدا میکنند. با این حال، بنا به تشخیص پزشک معالج داروهایی چون آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت یا درمان آن تجویز خواهد شد.

جراحی نیز دیگر گزینه برای درمان است. این نوع جراحی ها عموما سرپایی بوده و طی آن جراح تکه ای از بافت بدن خود بیمار را به پرده گوش متصل میکند تا روند درمان هرچه بهتر پیش گرفته شود. البته زمانی جراحی به عنوان تنها گزینه درمان اتخاذ میشود که ابعاد پارگی بسیار بزرگ باشد یا لبه های پرده گوش را درگیر کرده باشد.

اگر شما نیز از پارگی پرده گوش رنج میبرید و به دنبال موثرترین راه درمان هستید، همین امروز با دکتر علی کوهی، فوق تخصص گوش حلق و بینی در ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمایید. دانش بسیار، تجربه بالا، استفاده از کارآمدترین روش های درمان و پیشرفته ترین تجهیزات رمز بهبودی هر چه سریعتر بیماران ما است.

منبع:

webmd

mayoclinic

دکتر مهندس